Click-bait – Indgang til ligegyldighed

Det er ikke nogen hemmelighed, at mange aviser benytter sig af click-bait for at ‘fange’ læsere på deres internet-formidlede nyhedssider. Det er dog tankevækkende at bemærke sporet fra overskrift til den underliggende ‘historie’.

Gå for eksemplets skyld ind på BTs hjemmeside og scroll ned over forsidens overskrifter. Bemærk især de typisk intetsigende overskrifter. Bemærk hvordan man er nødt til at klikke på overskrifterne for at få mere at vide om de personer, begivenheder og sammenhænge, der er i spil.

En tilfældig dag støder jeg på overskriften ‘Jeg er gravid’. I fuld skærmbredde – naturligvis fraregnet reklamesporet til venstre og højre – er udsagnet delt i 2 linjer med noget nær 3 cifre i skriftens punktstørrelse.

Alarmerende, ikke sandt? Hvad skal jeg tænke som læser? Tja, et godt bud er, at det er én eller anden kendis inden for politik eller kulturliv, der udbreder for alverden, at hun er i – forhåbentlig – lykkelige omstændigheder.

Hvad skal jeg bruge oplysningen til? Tja, jeg vil tro, at det er en ‘historie’, der først og fremmest skal tale til en lummer underbevidsthed. Hvis der nu var tale om en person fra min venne- og omgangskreds, så ville jeg nok blive oplyst ad dén vej. Med andre ord: Det er en overskrift med stærkt begrænset relevans for mig, både i overskrift og underliggende historie.

… og så alligevel. Hvis det nu var en mand, der var tale om, så ville den katastrofe-signalerende punktstørrelse have været mere på sin plads.